Het Duitse autoconcern BMW heeft een prima eerste helft van het jaar achter de rug, met nieuwe records bij de verkoop, omzet en winst. Dat maakte ’s werelds grootste producent van luxeauto’s dinsdag bekend.

De omzet van BMW ging in de eerste zes maanden van dit jaar met 17,6 procent omhoog naar 44,8 miljard euro, mede geholpen door gunstige wisselkoerseffecten. Het bedrijfsresultaat steeg voor het eerst tot boven de 5 miljard euro. De nettowinst kwam licht hoger uit op het nieuwe recordniveau van ruim 3,2 miljard euro.

De wereldwijde autoverkoop van de groep (met ook de merken Rolls-Royce en Mini) klom met 7,8 procent naar bijna 1,1 miljoen voertuigen. De doelstellingen voor heel 2015 werden bevestigd. ,,We liggen stevig op koers”, aldus bestuursvoorzitter Harald Krüger. Het bedrijf brengt dit jaar vijftien nieuwe modellen uit, waaronder een nieuwe versie van zijn vlaggenschip, de 7-serie.

BMW merkte wel op dat de verkoop in China minder sterk is gegroeid dan in het verleden het geval was. Die klom in het afgelopen halfjaar met 2,3 procent tot bijna 231.000 auto’s. In de Verenigde Staten nam de verkoop met bijna 10 procent toe. Op de Duitse thuismarkt werden 2,6 procent meer auto’s verkocht, terwijl in Frankrijk en Groot-Brittannië de verkoop met dubbele cijfers groeide.

Het concern uit München meldde verder dat de motorfietsendivisie de beste cijfers in haar meer dan negentigjarige bestaan heeft laten zien. De verkoop van BMW Motorrad ging in de eerste helft met meer dan 10 procent omhoog naar 78.418 motorfietsen, terwijl de omzet met bijna 19 procent steeg naar krap 1,2 miljard euro. Het resultaat bij het onderdeel verdubbelde tot 227 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl